woensdag 14 november 2012

Interview Bram Van Outryve (thema: geld)

“Bijna alle acteurs hebben naast hun televisiewerk nog bijjobs”

Bram Van Outryve weerlegt het clichébeeld dat Vlaamse acteurs baden in luxe

‘Geld’ is het favoriete gespreksonderwerp van de Vlaamse bevolking, al bestaan er heel wat misverstanden over wat bepaalde beroepen nu precies opbrengen. Vooral over de showbizzwereld heerst een verkeerd beeld. Volgens zanger en acteur Bram Van Outryve is de glitter & glamour soms ver te zoeken in het wereldje. “Mijn leven heeft een hoog rock-‘n-rollgehalte, maar ik moet vooral keihard werken.”

Hoe zit dat met het zogenaamde luxeleven van al die acteurs en zangers? Wordt er echt zoveel verdiend in de showbizzwereld?

Bram Van Outryve: “Dat is misschien zo in Hollywood, maar in Vlaanderen liggen de kaarten anders. Bijna alle acteurs hebben naast hun televisiewerk nog bijjobs. Ik spreek regelmatig reclamespotjes in en zing ook in verschillende bands. Mijn inkomen varieert van maand tot maand. Vorige maand heb ik goed verdiend, omdat ik zowel voor ‘Familie’ als voor een nieuwe politieserie ‘Deadline 14/10’ heb kunnen draaien. Zo kreeg ik soms twee daglonen op een dag, maar ik heb ook keihard gewerkt. Het gebeurt ook dat ik een maand zonder vast project zit. Zo heb ik tot op vandaag nog geen werk van juni tot oktober.”

Heeft u  voor uzelf een bepaald systeem om uw geld te beheren?

Van Outryve: “Mijn leven heeft een hoog rock-‘n-rollgehalte. Soms kunnen er onvoorziene kosten de kop opsteken en heb ik daar geen geld voor. Ik heb al maanden gehad dat ik moest bellen naar een vriend met de vraag of hij twee schellen brood had voor mij, omdat ik alleen nog maar twee schellen salami had. Al probeer ik de laatste tijd wel wat geld aan de kant te zetten voor de toekomst.”

Twee jaar geleden had u een verkeersongeval, heeft dat uw financiële situatie beïnvloed?

Van Outryve: “Zeker! Omdat ik op het randje van intoxicatie en dronkenschap zat, besloot mijn verzekering om niet tussen te komen in de kosten. Alles kwam dus op mijn nek terecht, zoals de kosten van het proces en de schade aan de vangrail. De aankoop van een nieuwe wagen kwam daar nog bovenop, aangezien ik door mijn job zeker mobiel moet zijn. In totaal heeft het ongeval mij dertigduizend euro gekost. Het is een spijtige zaak, maar ik weet waarvoor ik werk de komende zes jaar, ik betaal maandelijks af.”

Bent u een materialist of is geld niet echt belangrijk voor u?

Van Outryve: “Ik ben geen materialist, anders had ik al veel jobs gedaan die ik nu weiger. Zo kreeg ik eens bericht op mijn Facebookprofiel van een 52-jarige man die zei dat hij een nacht naast mij in slaap wou vallen en dat de kostprijs daarvan niets uitmaakte. Soms denk ik wel eens van verdoeme, als ik nu mijn normen en waarden opzij zou zetten, dan zou ik veel geld verdienen. Maar dat geld is uiteindelijk van minder groot belang. Ik wil gewoon toneel spelen en liedjes zingen omdat ik dat met m’n hart doe. En is daar veel geld mee gemoeid, dan is dat mooi meegenomen.” 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten